Project Description
Voor haar vierde bundel interviewde Anouk Smies een Libanonveteraan, medewerkers van het Huis voor Klokkenluiders en een sekteverlater. Aangezien het thema van de bundel waarheidsvervalsing is kon ook de afdeling Dichter niet ontbreken. De gedichten bewegen zich op het snijvlak van angst voor de waarheid en onderhuids verzet. Van uitbarsten en inhouden, zelfinzicht en projecties. Ze openen een ruimte voorbij goed en kwaad waar je een ongemakkelijk, duister comfort aantreft.
‘Een volwassen bundel vol bijzondere en schurende poëzie, die onderwerpen aansnijdt die niet altijd leuk zijn of hoopvol, maar die een stem geven aan hen die hun verleden met zich meetorsen maar een richting zoeken, een uitweg, een verklaring en toch ook hopen op een betere toekomst.’ Wouter van Heiningen
‘Ze kruipt onder de huid van een veteraan en spint zijn trauma’s tot parels die je soms laten schrikken maar tegelijkertijd een beladen rust creëren.’ Ibrahim Selman
‘De ik, de oorlog dus, dringt binnen in de mens als een hinkstapspringende sluipwesp, een insect dat onvoorspelbaar is, sluipt, hinkstapspringt (alle kanten op?) en je onverhoeds kan steken.’ Ooteoote
‘Teksten die dansen over het papier. Het trauma wordt geen treurmars, maar door de pen van Smies is het bijna een vreugdedans.’ Jurjen van der Hoek
‘Wie deze poëzie leest, raakt er echter van overtuigd dat de misstanden op deze aarde poëtisch verwoord kunnen worden.’ Meander
‘Alsof ze alleen maar met goede gedichten het leven ingestapt is.’ Carina van der Walt
‘Ik ben om’ Chrétien Breukers in de Nieuwe Contrabas Podcast (interview vanaf 44:00)
Over Wie heeft een middelpunt nodig:
‘Deze poëzie is fantasierijk, zintuiglijk, wellustig, impulsief. Het lyrisch ik is één en al vingers, tong, huid, sensaties en gedachten.’
Jury J.C. Bloemprijs
ISBN 978 90 633 8165 3 €17,50In winkelmand
68 pagina’s, april 2021
Jolanda Kooijmans interviewt Anouk Smies: